<div data-end="37" data-start="0">Diyarbakır, çok kültürlü yapısıyla dikkat çeken bir kent olarak, Alevi inancına mensup toplulukları da bünyesinde barındırıyor. Bu yazıda, Diyarbakır'da Alevi köylerinin varlığı, güncel durumu ve tarihi bağlamı detaylı şekilde ele alınıyor:</div> <h3 data-end="84" data-start="44"><strong data-end="84" data-start="48">Diyarbakır’da Alevi Yerleşimleri</strong></h3> <div data-end="162" data-start="86">Diyarbakır ve çevresinde özellikle Türkmen-Alevi toplulukların yaşadığı eski köyler mevcuttur. Bunların çoğu 6360 sayılı yasa sonrası “mahalle” statüsüne dönüştürülmüş olsa da Alevi kimlikli yerleşim dokusu hâlâ korunuyor. Yaklaşık yedi adet köy-süviyetli yerleşimin etnik kimlikleri devam ediyor.</div> <h3 data-end="207" data-start="169"><strong data-end="207" data-start="173">Öne Çıkan Alevi Mahalle/Köyler</strong></h3> <div data-end="285" data-start="209">En bilinen yerleşim yerleri arasında, Bismil ve Çınar ilçelerinde yer alan Türkmenhacı, Seyit Hasan (Bakacak), Şükürlü ile Diyarbakır merkezdeki Nahırkıracı (Şarabı) ve Büyükkadı yer alıyor. Bu yerlerde Türkmen-Alevi topluluklar halen yaşamını sürdürüyor.</div> <div data-end="365" data-start="289"><strong data-is-only-node="" data-end="29" data-start="0">Türkmenhacı Köyü (Bismil)</strong>, bugün hâlâ aktif Alevi cemleri yapılan ve Alevi ocak yapılarına sahip köylerden biridir.</div> <div data-end="444" data-start="368"><strong data-is-only-node="" data-end="25" data-start="0">Seyit Hasan (Bakacak)</strong> da hem Türkmen hem yer yer Kürt nüfusu barındıran Alevi yerleşim yeri olarak dikkat çekiyor.</div> <div data-end="525" data-start="447">Diğer yerleşimler (Şükürlü, Nahırkıracı, Büyükkadı) de Alevi ocaklarına bağlı topluluklara sahip; ancak nüfusları göçler nedeniyle azalmış durumda..<span data-state="closed"></span>.</div> <h3 data-end="566" data-start="532"><strong data-end="566" data-start="536">Tarihî Süreç ve Göç Etkisi</strong></h3> <div data-end="652" data-start="572">yüzyıldan itibaren Süryaniler, Ermeniler, Alevi Türkmenler gibi topluluklar bir arada barış içinde yaşasa da, özellikle Cumhuriyet Dönemi ve ardından gelen asimilasyon politikaları, 1980’li yıllarda yaşanan terör olayları ve ekonomik nedenler sebebiyle Alevi köylerde ciddi nüfus kaybı yaşandı .</div> <div data-end="695" data-start="656">İçlerinden bazıları tamamen terk edildi (Nahırkıracı, Büyükkadı), diğerlerinde birkaç aile kaldı.</div> <div data-end="778" data-start="698">Belediyeleşme ile kırsal yerleşimlerin mahalleleşmesi, mevcut yerleşim modelini değiştirdi. Ancak Alevi kültürel kimliği sosyal yaşamda hâlâ sürüyor.</div> <h3 data-end="829" data-start="785"><strong data-end="829" data-start="789">Alevi Ocak Kültürü ve Cem Merkezleri</strong></h3> <div data-end="870" data-start="831">Bu yerleşimlerde yüzyıllardır faaliyet gösteren Alevi ocakları da dikkat çekici:</div> <div data-end="913" data-start="874"><strong data-is-only-node="" data-end="22" data-start="0">İmam Zeynel Abidin</strong>, <strong data-end="44" data-start="24">Beyazıd-ı Bostan</strong>, <strong data-end="61" data-start="46">Battal Gazi</strong>, <strong data-end="74" data-start="63">Bozkurt</strong>, <strong data-end="87" data-start="76">Ersefil</strong> gibi ocaklara ait dedeler hala bu bölgelerde cem yapıyor.</div> <div data-end="996" data-start="916">Türkmenhacı, Seyit Hasan, Şükürlü gibi yerlerde, Alevi ritüellerini devam ettiren yapı ve talip kültürü bugün de varlığını koruyor.</div> <div data-end="1037" data-start="998">Alevilik, bu köylerde sadece inanç değil; sosyal dayanışmanın, kültürel birlikteliğin ve dinî etkinliklerin adresi olmaya devam ediyor.</div> <div data-end="1266" data-start="1058">Diyarbakır’da resmî olarak "Alevi köyü" statüsü kaldırılmış olsa da, <strong data-end="137" data-start="69">remo dönüşüm sonrası hala yedi civarında Alevi Türkmen yerleşimi</strong> bulunduğu, bu yerlerde Alevi kimliğin sosyal ve kültürel olarak yaşadığı görülüyor. Göçler nedeniyle nüfus azalsa da, bu bölgeler Türk-Alevi kültürünün Diyarbakır’daki güncel temsilcileri olarak önemini koruyor.</div>