USD
00,00
EUR
00,00
USD/EUR
1,000
ALTIN
0.000,00
BİST
0.000,00

Karpuz Seçiminde Yapay Zeka ile Pazarcı Karşı Karşıya

Yapay zekâ meyve-sebze seçiminde devreye girse de, karpuz seçimi hâlâ pazarcının kulağına güveniyor. Konya’daki esnaf, “Karpuz tıklanarak seçilir, yapay zekâ bunu anlayamaz” diyor.

Karpuz Seçiminde Yapay Zeka ile Pazarcı Karşı Karşıya

Yapay zekâ her geçen gün hayatın daha fazla alanında kullanılmaya başlarken, artık pazarda meyve-sebze seçimi için de devreye giriyor. Ancak karpuz gibi hassas seçimler konusunda pazarcılar bu teknolojiye pek güvenmiyor. Konya'daki pazar esnafı, karpuzun iyi olup olmadığını anlamanın en etkili yolunun 'sesini dinlemek' olduğunu savunuyor.

Karpuzun rengi, sapı, çizgileri gibi detayları analiz ederek en tatlı karpuzu önerdiği belirtilen yapay zekâ uygulamaları, pazarcıların deneyimiyle çelişiyor. Konya’da yıllardır karpuz satan Ömer Faruk Hamarat, yapay zekânın önerilerine katılmadığını belirterek şu ifadeleri kullandı:“Yapay zekânın seçtiği karpuzlar genelde yanlış çıkıyor. Karpuzun altındaki nokta küçük mü olacak büyük mü olacak diyorlar ama doğru değil. Biz karpuzu sesinden anlarız. Tıklayınca Ramazan davulu gibi ses çıkmalı. O ses gelmiyorsa, o karpuz olmaz.”

“Görsel değil, duyusal bir iş”

Pazarcı Hüseyin Öz de benzer bir görüşte. Yapay zekânın karpuzu sadece görsel analizle değerlendirdiğini, oysa işin sırrının ses ve histe olduğunu belirtiyor:“Bir karpuzun içinin güzel olup olmadığını sadece görüntüsünden anlamak mümkün değil. Vuracaksın, sesine bakacaksın. Yapay zekâ ne anlar? Sapı yeşil, çizgisi açık falan… Bunlar yardımcı olabilir ama esas olan sestir.”

“Yapay zekânın kulağı yok”

Yıllardır pazarcılık yapan Yunus Özdemir ise karpuzda “tin tin” sesini duymadan karar vermenin yanlış olacağını söylüyor:“Biz yıllardır bu işin içindeyiz. Karpuz öyle uzaktan bakmakla anlaşılmaz. Yapay zekâ bunu bilemez. Onun kulağı yok ki o sesi duysun.”

Vatandaşlar da temkinli

Pazara alışverişe gelen vatandaşlar da karpuz seçiminde geleneksel yöntemleri tercih ediyor. Ali Demir, karpuzu elleyip tıklamadan almadığını belirtirken, Arif Ak ise şöyle konuştu: “Ben böyle bir şeyi ilk kez duyuyorum. Karpuz alırken vururum, bakarım, hatta gerekirse kestiririm. Telefona fotoğrafını çekip de yapay zekâya soracak hâlimiz yok.”

Uğur Bitim de teknolojik yeniliklere karşı mesafeli olduğunu ifade ederek, “Yapay zekâ bana uzak. Biz hâlâ karpuzun sesine göre karar veriyoruz” dedi.