Kantar Zorunluluğu Kamyonet Şoförlerini Ayaklandırdı

1 Kasım’dan itibaren yürürlüğe girecek kantar fişi zorunluluğunun kamyonet ve minibüsleri de kapsaması, Diyarbakır’da büyük tepki çekti. Karayolları Denetim İstasyonu önünde toplanan yüzlerce sürücü, düzenlemeyi protesto etti: “Vergimizi veriyoruz, ekmeğimizle oynamayın.”

Kantar Zorunluluğu Kamyonet Şoförlerini Ayaklandırdı

Karayolları Genel Müdürlüğü’nün 1 Kasım 2025 itibarıyla uygulamaya koyacağı yeni kantar düzenlemesi, Türkiye genelindeki binlerce kamyonet sürücüsünü harekete geçirdi. Azami yüklü ağırlığı 3,5 ton ve altındaki kamyonet ve minibüslerin de Karayolları Denetim İstasyonları’nda kantarlı denetime tabi tutulacak olması, Diyarbakır’da protesto edildi.

Diyarbakır’da bir araya gelen kamyonetli nakliyeciler, uygulamanın işlerini durma noktasına getireceğini savunarak uzun araç konvoyu oluşturdu. Karayolları Denetim İstasyonu önünde eylem yapan sürücüler, yetkililere seslendi: "Yük taşıyamayacaksak nasıl geçineceğiz?"

“300 kiloluk yükle bu iş yapılmaz”

Kamyonet sürücüsü Mehmet Toprak, aracının boş ağırlığının 3.200 kilogram olduğunu belirterek, “Yasal sınır 3.500 kilo. Geriye sadece 290 kilo taşıma hakkım kalıyor. Ben bir nakliyeciyim, bu şekilde nasıl çalışayım?” diyerek düzenlemeye tepki gösterdi.

Fırat Sirek ise uygulamanın maliyetleri katlayacağına dikkat çekti:
“Zaten geçim derdindeyiz. Bugün bir çekici 2 bin liraya taşıma yapıyor. Bizim gibi küçük nakliyecilere bu iş 10 bin liraya patlayacak. 300 kiloluk yükle ne taşıyabilirim? Ev taşımada bile 2 ton yük çıkıyor.”

“Bu sadece Diyarbakır’ın değil, Türkiye’nin meselesi”

Eyleme öncülük eden sürücülerden Yunus Narin, uygulamaya karşı Türkiye genelinde seslerini duyurduklarını belirterek şunları söyledi:
“Bu sadece bir kantar meselesi değil, ekmek meselesi. 70 yaşındaki amcamız, evine bir lokma ekmek götürmek için direksiyon sallıyor. Emniyete, belediyeye, resmi kurumlara araç çekiyoruz ama şimdi kantara takılıp cezayla karşı karşıyayız. Diyarbakır’da yaklaşık 2 bin kamyonet çalışıyor. Binlerce kişi bu işten geçiniyor ama ne yazık ki milletvekillerimizden ses yok.”

Nakliyeciler muafiyet istiyor

Sürücüler, düzenlemenin küçük ölçekli taşımacılığı bitireceğini savunarak kamyonetlerin kantar uygulamasından muaf tutulmasını ya da ağırlık sınırlarının esnetilmesini talep ediyor.

Yeni uygulama kapsamında, 3,5 tonu aşan kamyonet ve minibüslere cezai işlem uygulanacak. Sürücüler ise bu sınırın araç ve sürücü ağırlığı dahil edildiğinde neredeyse hiç yük taşıma kapasitesi bırakmadığını ifade ediyor.

Yorumcular ne diyor?

Uzmanlara göre, yük ve boyut denetimi trafik güvenliği açısından önemli olsa da, araç sınıfına göre esnek politikalar geliştirilmesi gerekiyor. Aksi halde küçük işletmeler sistem dışına itilebilir, bu da piyasada fiyat artışlarına ve tekelci yapıların güçlenmesine neden olabilir.