Yaz aylarının gelişiyle birlikte artan sıcaklıklar sadece bedenimizi değil, psikolojimizi de etkiliyor. Aşırı sıcak havalar, sinirlilik, uykusuzluk, konsantrasyon güçlüğü, yorgunluk, halsizlik ve motivasyon eksikliği gibi çeşitli olumsuzluklara yol açabiliyor.

Peki ama sıcak havalar neden psikolojimizi etkiliyor?

Sıcak havalarda dışarı çıkma isteği azalabilir ve bu durum sosyal izolasyona yol açabilir. Sosyal izolasyon ise depresyon ve anksiyete riskini artırabilir. Sıcak havalarda iştah azalabilir ve fast food gibi sağlıksız besinlere yönelme eğilimi artabilir. Sağlıksız beslenme ise ruh halini olumsuz etkileyebilir. Sıcak havaların psikoloji üzerinde etki yaratmasının başlıca nedenleri şu şekilde sıralanabilir.

1- Vücut Isısının Artması:

Sıcak havalarda vücut ısımızı dengede tutmak için daha fazla çalışırız. Bu durum yorgunluk ve halsizlik hissine yol açar.

Vücut ısısının artması, sinirlilik ve gerginlik gibi duygusal tepkilere de neden olabilir.

2- Sıvı Kaybı:

Sıcak havalarda terleme yoluyla sıvı kaybı artar. Yetersiz sıvı alımı dehidrasyona ve beraberinde gelen baş ağrısı,baş dönmesi, konsantrasyon güçlüğü gibi semptomlara yol açar.

Dehidrasyon, ruh halini olumsuz etkileyerek sinirlilik, huzursuzluk ve yorgunluğa neden olabilir.

3- Uyku Bozuklukları:

Prefabrik kentte kalan depremzedeler su sorununa çözüm bulunmasını istiyor Prefabrik kentte kalan depremzedeler su sorununa çözüm bulunmasını istiyor

Sıcak bir ortamda uykuya dalmak ve uykuyu sürdürmek zorlaşır. Bu durum da ertesi gün yorgunluk, sinirlilik ve konsantrasyon güçlüğü gibi problemlere yol açar.

Yetersiz uyku, ruh halini olumsuz etkileyerek depresyon ve anksiyete riskini artırabilir.

4- Hormon Dengesizliği:

Sıcak havalar, serotonin ve dopamin gibi ruh halini etkileyen hormonların dengesini bozabilir.

Bu dengesizlik, depresyon, anksiyete, motivasyon eksikliği ve uyku problemleri gibi semptomlara yol açabilir.

Sıcak havalarda psikolojimizi korumak için neler yapabiliriz?

Her şeyden önemlisi ilk olarak bol bol sıvı tüketmek diyebilirim.  Hafif ve bol giysiler giymek, serin ortamlarda bulunmak, düzenli egzersiz yapmak, sağlıklı beslenmek, yeterli uyku uyumak önemli noktalardır. Açık hava için planlanan faaliyetleri serin zaman dilimlerine uygun planlamaya gayret etmelisiniz.

Sıcak havalardan olumsuz şekilde etkileniyor ve bu durum yaşam kalitenizi etkilemeye başladığını düşünüyorsanız bir uzmana danışmaktan çekinmeyin. 

Kaynak: İLKHA