?>

Yapay zekâ ile ödev yapmak çocuklara ne kazandırıyor, ne kaybettiriyor?

Yapay zekâ ile ödev yapmanın çocukların problem çözme, analitik ve eleştirel düşünme gibi temel becerilerinin gelişimini engellediğini belirten Psikolojik Danışman Ebrar Acar, "Kalıcı öğrenme, emek ve çaba ile mümkündür. Teknolojinin sunduğu kolay yoldan bilgiye ulaşmak, çocuğu düşünmeden kabul etmeye ve tembelliğe itebilir." dedi.

Eğitim - 7 ay önce

Son yıllarda yapay zekâ uygulamaları, öğrencilerin eğitim hayatına hızla entegre oldu. Özellikle ChatGPT gibi sohbet robotları, ödevleri kısa sürede hazırlama, sorulara hızlı yanıtlar bulma ve araştırmaları özetleme gibi konularda çocuklara büyük kolaylık sağlıyor. Ancak bu kolaylıklar beraberinde ciddi pedagojik riskleri de getiriyor. Uzmanlar,  bu konuda önemli uyarılarda bulunuyor.
Psikolojik Danışman Ebrar Acar, yaptığı açıklamada, teknolojinin çocukların gelişiminde doğru şekilde kullanılmadığında ciddi olumsuzluklara yol açabileceğine dikkat çekti.
Acar, "Yapay zekâ, bilgiye ulaşmayı kolaylaştırıyor; fakat çocuklar bu kolaylık sayesinde düşünme, analiz etme ve problem çözme gibi temel becerileri geliştirme fırsatını kaçırıyor. Zihinsel emek verilmeden yapılan ödev, öğrenmeyi yüzeysel hale getiriyor ve kalıcı bilgi oluşmasını engelliyor." dedi.

"Teknoloji değil, bilinçsiz kullanım zarar verir"

Ödev yaparken yapay zekânın kullanımı; çocuklarda problem çözme becerilerini, eleştirel ve analitik düşünmenin gelişimini engellediğini söyleyen Acar, "Kalıcı öğrenmeyi zorlaştırır. Bilgiye ulaşırken yeterince çaba sarf edilmediği için sorumluluk alma, emek harcama gibi becerileri zedeler, çocuğu tembelliğe ve sorgulamadan kabul etme davranışlarına iter. Çok fazla tablet ile oynadığı için ebeveynleri tarafından uyarılan bir çocuğun her gün saatlerce televizyon izleyen veya telefon ile ilgilenen ebeveynler varsa, elbette çocuk söylenenden ziyade gördüklerini uygulamaya geçirecektir. Bu konuda çocuklara rol model olmak gerekir." şeklinde konuştu.

"Çocukları teknolojiden değil, teknoloji bağımlılığından koruyun"

Teknoloji kullanımına kısıtlama koyulacağı zaman çocukla birlikte kuralları belirlemek işe çocuğu da dahil etmek çocuğun kendisini kısıtlanmış hissetmemesini sağladığını belirten Acar, "Örneğin günlük bir saat televizyon izlemesi gerektiğini ve neden bir saatten fazla izlememesi gerektiği birlikte tartışıldıktan sonra televizyonu ödevlerden önce mi, sonra mı, yemekten sonra mı, olacağına karar verebilir. Birlikte televizyon izlemenin zararları ve faydaları ile ilgili bir liste oluşturulabilir. Böylece çocuğun farkındalığı da artmış olacaktır." diye belirtti.

"Sanal dünyanın cazibesine karşı en güçlü kalkan: Gerçek arkadaşlıklar ve hobiler"

Teknoloji kullanımına sınır koyulduğunda genellikle çocukların internet olmadan ne yapacaklarını bilemediklerini ve canlarının sıkılmasından yakındığını anlatan Acar, "Bu duruma karşılık ebeveynler de çocuklara çok da cazip olmayan şeyler sunarlar. Ev işlerine yardım etmek, ev ödevlerini yapmak, odasına kapamak gibi. Böyle bir durumda elbette çocuk internet dışında geçirilen zamanın çok da keyif verici olmadığını düşünür. Çocukları sanal dünyadan uzak tutmanın en güzel yolu sanal olmayan dünyanın da keyifli olduğunu göstermektir. Çocukların kendi ilgi ver zevklerine yönelik hobiler edinmesi, evde uğraşabilecek hobilerinin olması anlar ve teknoloji bağımlılığından da korur." şeklinde konuştu.

"Teknolojiyle değil, bilinçsizlikle savaşın"

Çocukların gerçek arkadaşlar edinmesini sağlamak koruyucu faktör oluşturduğunu ifade eden Acar, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Belirli gruplarla eğlenebileceği ortak bir aidiyet geliştirebileceği kurslara gitmesi veya hobilerinin olması çocuğun gerçek arkadaşlar edinmesini sağlamak koruyucu faktör oluşturur. Dikkat edilmesi gereken bir başka konu ise bireysel teknoloji aletler, çocuklara lise çağından önce bireysel olarak kullanabilecekleri teknolojik cihazlar zorunlu olmadıkça verilmemelidir. Verilen cihazlar ortak kullanıma açık olmalıdır. İçerikler ebeveynler tarafından kontrol edilmelidir. Çocuklara kullanmaları için teknolojik aletler verildiğinde nasıl kullanılması gerektiği anlatılmalıdır.  Ders yaparken internetteki kaynaklar kadar evde bulunan kaynaklardan da destek almasını sağlamak daha kapsamlı araştırma yapması, farklı kaynaklardan öğrenmeyi pekiştirmesi sağlanabilir. Unutulmamalıdır ki gelişen teknoloji hayatımıza her geçen gün daha fazla dahil oluyor. Bizim istediğimiz şey çocuğu teknolojiden uzak tutmak değil, bilinçli bir kullanıcı olup kendisini teknolojinin zararlarından korumayı öğrenmesidir." diye konuştu. 
Haftanın Öne Çıkanları

Dicle Üniversitesi’nden dünya çapında başarı

2025-04-23 00:00 - Diyarbakır

Deprem Gelmeden Önce Alınması Gereken Önlemler

2025-04-24 00:16 - Diyarbakır

Diyarbakır Sur’larının Tarihi: Binlerce Yılın Sırrı

2025-04-21 00:18 - Diyarbakır

Diyarbakır’ın Tescilli Lezzeti: Ciğer Kebabı Hangi Hayvandan Yapılıyor? İşte Ustasından Tarif!

2025-04-21 00:11 - Diyarbakır

Şifa Deposu Tolık’a Yoğun İlgi

2025-04-19 00:14 - Diyarbakır

Trump: "Umarım Rusya ve Ukrayna bu hafta bir anlaşma yapar"

2025-04-21 00:03 - Dünya

Diyarbakır’da Yaz Sıcağı Erken Geldi: Parklar Doldu, Çocuklar Havuzlara Koştu

2025-04-25 00:00 - Diyarbakır

Diyarbakır’da Çocuklardan Ücretsiz ve Halka Açık Yüzme Havuzu Talebi

2025-04-25 00:11 - Diyarbakır

Diyarbakır’ın en uzun adamı: Boyu 2 metre 2 santim!

2025-04-21 08:11 - Diyarbakır

Bağlar’ın Gizemli Kimliği

2025-04-19 00:41 - Diyarbakır

İlgili Haberler

Türk Kızılay’ından Cizre’de engellilere anlamlı etkinlik

16:08 - Eğitim

Antakya’da gençlik akademisi öğrencileri geleceğe hazırlıyor

16:16 - Eğitim

Okullarda sıfır atık kültürü yaygınlaşıyor

13:12 - Eğitim

Sarıgöl’de yarım kalan okul projesi hızla tamamlanıyor

09:18 - Eğitim

Vali Aydoğdu eğitim çalışanlarıyla bir araya geldi

06:28 - Eğitim

Günün Manşetleri

Diyarbakır’da 15 Yaş Altı Sosyal Medya Kullanımı İçin Yeni Düzenleme Geliyor

16:36 - Diyarbakır

Osman Özköylü’nün Skandal Sözlerine Tepki Yağıyor

15:32 - Diyarbakır

Diyarbakır dahil 81 ilde elektrikte yeni dönem

15:24 - Diyarbakır

Dicle Nehri'nde Su Seviyesi Tarihi Dip Noktaya İndi

14:34 - Diyarbakır

Diyarbakır’da 112 Acil Sağlık Çalışanlarına Anlamlı Ziyaret

14:10 - Diyarbakır